Helaas werd zonder succes geprobeerd een bouwtekening te krijgen van de te bouwen shikara. Het is nog steeds niet bekend of er tekeningen zijn. Er was geen andere weg dan de oude dia's tevoorschijn te halen en aan de hand daarvan een taxatie te maken van de afmetingen. Ook de herinnering aan het verblijf in Kashmir met de nodige vaartochtjes aldaar heeft een belangrijke rol gespeeld in de uiteindelijke maatvoering van de shikara.


Bij bestudering van de dia's en alles wat er verder voor handen was, bleek al snel dat geen shikara gelijk was van vorm en lengte, ook de zeeg leek erg variabel, waarschijnlijk is dit de bevestiging dat er inderdaad geen standaard shikara is en er geen bouwtekening gevonden kon worden.

Ondanks de inschattingen als boven omschreven en de herinnering aan het verblijf aldaar, werd toch besloten om het bootje niet langer te maken dan dat deze uiteindelijk is geworden. Achteraf is geconcludeerd door de maker dat de shikara ietsje aan de brede kant is en in lengte te kort. De lengte/breedte-verhouding zou nog 'n heel stuk beter kunnen.


Het materiaal wat hier werd gebruikt is licht in gewicht, veel lichter dan het massieve hout welk in Kashmir wordt gebruikt. Dit heeft als gevolg dat het bootje veel hoger in het water ligt, dan de massief houten shikara's in Kashmir. Niet alleen is de hoge ligging het gevolg van het lichte materiaal, ook werd achteraf geconstateerd dat het bootje te hoog werd gebouwd. De hogere ligging in het water heeft hier toch ook weer z'n voordelen vanwege de golven die ietsje 'woester' zijn vooral op die plaatsen waar het druk is met moterboten e.d. Ook is de wind hier in West-Europa gemiddeld iets sterker dan in Kashmir.

Het dakje van de shikara is rond, zowel links/rechts als van voren naar achteren (voor is het dakje minder breed dan achter en loopt gebogen van het smalste punt voor naar het breedste punt achter).

De peddel In Kashmir en Hier.


Op de twee afgebeelde foto's krijgt men al 'n beetje indruk van de peddel die qua vorm iets afwijkt van de peddel in Kashmir, inmiddels is er 'n peddel gemaakt die vrijwel 100 % overeen komt met die van Kashmir. Ziet u de overeenkomsten, maar ook de verschillen in peddelvorm...?
De twee foto's geven tegelijk nog een indruk van de zeeg, ook deze wijkt af van de Kashmiri shikara.

In november van dit jaar (2009) is begonnen met de bouw van een tweede shikara, die in afmeting dezelfde breedte krijgt als de hier afgebeelde shikara, maar in lengte een meter langer wordt.

De afgebeelde foto's van de bouw zijn van de eerste shikara. Later meer over de maatvoering van de tweede shikara.

De bouwer.